Lincovo designové myšlení pro spisovatele

Jsem amatér a vnímám věci povrchně. A proto vymýšlím opakovaně kolo a s naivitou sobě vlastní to propaguju jako vynález století. Vítejte proto ve světě „Lincova designového myšlení pro spisovatele“… Článek původně vyšel na webu Triumvirátu, kde jej najdete kompletní i s ilustracemi. Až budu mít někdy čas, tak to doplním o příklady a návody jednotlivých metod a třeba i o nějaké další poznatky… ale víte, jak to s tím časem chodí, takže nečekejte a čtete:

Místo úvodu pár stažených definic:

Když to velmi zjednoduším: Designové myšlení má v centru koncového zákazníka (u výrobků, u služeb) a jeho spokojenost. Mějte to také tak: tedy uvědomte si, pro koho píšete a co ten člověk chce číst.

Proces designového myšlení pro spisovatele:

Co vás tedy čeká? Existují různé varianty metodiky, vycházím z pětifázového členění a hezky přeloženého do češtiny:

V zásadě nejde o žádné velké moudrosti. Řadu věcí děláte intuitivně, aniž byste nad tím nějak přemýšleli, takže nehledejte žádné složitosti. Takže proč se tím zabývat? Proč číst několik stránek odborných termínů a zkoušet ty různé metody?

Protože vám to může pomoci. Minimálně si srovnat myšlenky. Nejde přitom o nic víc, než jednoduchý princip „vyberte si žánr a dodržujte jeho pravidla (včetně pravidel porušování pravidel)“. Jako třeba v těchto příbězích ze života:

Tak vidíte, žádná velká věda – a přitom perfektní příklady designového myšlení. Takže dost úvodu a šup do procesu!

 

Průzkum:

Jsem na začátku. Tady si musím vybrat žánr a svého koncového čtenáře. V zásadě jsou tu dvě možnosti:

Zase to trochu zjednodušíme. První bod platí u vlastního psaní pro radost. Pokud ale budu psát povídku do antologie o nacistech – pak si musím definovat, kdo to asi bude číst (velmi pravděpodobně velká skupina lidí, kteří rádi čtou válečné příběhy o nacistech), a napíšu povídku, která zapadne do žánru a do tématu (takže bude o nacistech). Milostná romance dvou elfů, kteří nemají s nácky nic společného, do takové knihy zjevně nepatří. Experimenty jsou povoleny, ale jen když vím, proč experimentuji, mám na to schopnosti a nedělám to jenom proto, abych šokoval.

Pokud toto mám rozmyšleno, mohu využít k dalšímu rozboru některé z designových metod:

Těch metod je samozřejmě víc. Nemusíte rozhodně používat ani všechny tyhle – vyberte si takovou, která se vám líbí nebo která je vám sympatická.

Na základě tohohle získáte: Nápad, námět, směr příběhu

 

Analýza:

Opět tu máme pár metod, kterými můžete námět víc rozpracovat, a to i na základě vlastních schopností:

Na základě toho získáte: nástřel příběhu – budete vědět, co chcete psát, čemu se vyhnete a jak námět zasadíte do děje, jaké postavy se vám tam mihnou. Můžete mít v téhle fázi skoro kompletní osnovu, můžete mít také jen první větu a atmosféru, kterou by to mělo mít. Ale v každém případě víte, co budete psát!

 

Tvorba:

Tady už píšete… metody zde nastřelené pak pomáhají proces tvorby ukočírovat nebo pošťouchnout, ale taky můžete prostě jenom obyčejně psát a na všechno ostatní se vybodnout. Metody z této části jsou zpracovány v mnoha jiných publikacích, tak opravdu jen namátkou.

Na základě toho získáte: prototyp. Tedy napsanou povídku v první verzi. Prototyp není hotová verze!

 

Testování:

Uživatelské testování není nic jiného než betatesting – a bez uživatelského testování bezchybně nefunguje ŽÁDNÝ výrobek, ani vaše povídka. Proto tuto část neberte na lehkou váhu.

Základem je „standardní betačtení“ – betačtenář text čte a zkoumá různé aspekty: stylistiku, logickou stavbu příběhu, funkčnost postav, odbornost, gramatiku a překlepy…

Můžete zkusit i něco z designových metod.

Na základě toho získáte: Podklady pro opravení povídky do finální podoby à a tedy po provedení všech úkonů hotovou povídku!

 

Realizace:

Zde se pohybujeme se ve dvou liniích

 

Závěrem:

Radujte se z chyb. Celý proces je nastaven jako vytváření mnoha variant a jejich postupného seškrtávání a opravování. Právě to nás dostane k dlouhodobému úspěchu.

Pokud jste dočetli až sem, možná máte pocit, že jste se nedozvěděli nic nového. Jak jsem psal na začátku, je to vlastně hrozně jednoduché a spoustu těch věcí už děláte, pokud už píšete. Nicméně uvědomění si toho, jak celý proces vypadá, vám může pomoci. Snáz dosadíte jednotlivé proměnné do vzorečků. U mnoha metod, které vypadají vědecky, se stačí leckdy jen zamyslet. Přece jen toho o sobě spoustu víte.

A nakonec třeba i zjistíte, proč a pro koho píšete a co psát chcete a co psát nechcete. I to je vítězství, protože svou energii už nemusíte soustředit na to, co nechcete, ale na to, co chcete.

A pak svět bude krásnější, tráva zelenější, holky povolnější a povídky lepší!